Arama Motoru

8 Mart 2012 Perşembe

5.Sınıf Türkçe Kazanımları



1. Noktalama İşaretlerine Dikkat Ederek Okur

Öğretmen, örnek okumalar yaparak noktalama işaretlerinin anlam üzerindeki etkisine dikkat çekmelidir.


2. Yazılarında Noktalama İşaretlerini Doğru Ve Yerinde Kullanır

Noktayı, kısaltmalarda;

Virgülü, yüklemle tümleçleri ayırmada;

İki noktayı, açıklamada ve örnek vermede;

Üç noktayı, tamamlanmamış cümlelerin sonunda;

Ünlem işaretini, seslenme, hitap, uyarı sözlerinden sonra ve anlık duygulara dikkat çekmede;

Kısa çizgiyi, ilişkili sözcükler arasında;

Tırnak işaretini, alıntılarda;

Kesme işaretini, kısaltmaların ve sıralama bildiren sayıların aldığı ekleri ayırmada;

Noktalı virgülü, birbirine bağlı cümleleri ayırmada;

Uzun çizgiyi, konuşmaları belirtmede;

Parantezi, bir önceki kavramı açıklamada;

Denden işaretini tekrarlarda kullandırınız.


3. Yazılarında İmlâ Kurallarını Uygular

Dil, din gezegen, yıldız, savaş, devir, çağ ve kurum adlarının ilk harfi büyük yazdırılmalıdır. Soru edatı “mı” ile “de” ve “ki” bağlaçları verilmelidir.


5. Sınıf Dilbilgisi Konuları


1. Farklı Düşünmeye Yönlendiren İfadeleri Dikkate Alarak Okur.

Öğretmen “veya, ama, fakat, ancak” kelimelerinden sonra düşüncenin farklılaştığını öğrencilere sezdirmelidir.


2. Ekleri Kullanarak Kelimeler Türetir.

Burada yalnızca “–cı, -lık, -lı, -sız” eklerini kullanarak kelimeler türetilmelidir.


3. Anlamlı Ve Kurallı Cümleler Yazar.

Özne, tümleç, yüklemin temel anlamları açıklanmamalı ve bu ögelerin çeşitleri verilmemelidir.


4. Yazılarında Kelime Türlerini İşlevine Uygun Kullanır.

İsim, sıfat, zamir, zarf, fiil, edat, bağlaç kavramları, örneklerden yola çıkılarak sezdirilmeye çalışılmalıdır. Kelime türlerinin çeşitleri verilmemelidir.


5. Yazılarında Farklı Cümle Yapılarına Yer Verir.

İki faklı cümlenin birleştirilip tek bir cümle şeklinde ifade edilebileceği gösterilmelidir. Burada basit ve bileşik cümlenin tanımı yapılmadan sadece öğrencilerin bunları kullanması özendirilmelidir.


6. İfadeleri Yazılarında Farklı Düşünmeye Yönlendiren Kullanır.

Yazılarında, farklı bir düşünceye geçerken “ama, fakat, veya, yalnız, buna rağmen vb.” ifadelerinin kullanılması istenebilir.

5. Sınıf Atatürkçülük Kazanımları


1. Atatürk’ün Hayatı Ve Eserleri


Kazanım : Atatürk’ün hayatını anlatan kitapları okumaya istek duyar.

Konu : Atatürk’ün Hayatı

Fikir hayatı, askerlik hayatı, siyasî hayatı.


Kazanım : Bilgi teknolojilerinden yararlanarak Atatürk’ün hayatı, Millî Mücadele ve cumhuriyet ile

ilgili görsel sunu hazırlar.

Konular : 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı, 19 Mayıs Atatürk’ü Anma ve Gençlik ve Spor Bayramı


Kazanım : Atatürk’ün hayatı ve eserlerine ilişkin olarak, kütüphane ve kitle iletişim araçlarından topladığı bilgi ve görsellerle sınıf gazetesi hazırlar.

Konu : Atatürk’ün hayatı ve eserlerini tanıma


Kazanım : İpuçlarından yararlanarak Atatürk’ün asker kişiliğine ilişkin bir paragraf yazar.

Konu : Atatürk’ün Askerlik Hayatı


Kazanım : Okuduğu veya dinlediği metinde Atatürk’ün fikir ve siyasî hayatıyla ilgili bölümleri belirler.

Konu : Fikir ve Siyasî Hayatı


Kazanım : Atatürk ve Millî Mücadele’ye ilişkin olarak hazırlanmış bir tiyatro eserinde rol alır.

Konular : 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı, 19 Mayıs Atatürk’ü Anma ve Gençlik ve Spor Bayramı


2. Atatürk’ün Kişilik Özellikleri


Kazanım : Atatürk’ün karşılaştığı güçlüklere rağmen başarılı olmasının nedenlerini grupla tartışır.

Konu : Atatürk’ün karşılaştığı güçlükler karşısında yılmaması


Kazanım : Farklı metinlerden Atatürk’ün ileri görüşlülüğüne ilişkin bilgi toplayarak arkadaşlarıyla paylaşır.

Konu : Atatürk’ün kişiliği ve özelliklerini tanıma. Atatürk’ün kişilik özelliklerinden “ileri görüşlülüğü”

Kazanım : Atatürk’ün önder oluşuna ilişkin anılar ve belgelerden derlediği bilgilerle hazırladığı sunuyu görsellerle destekler.

Konu : Atatürk’ün kişiliği ve özelliklerini tanıma. Atatürk’ün kişilik özelliklerinden “önder oluşu”

3. Atatürkçü Düşünce Sisteminde Yer Alan Konular


Millî Eğitim


Kazanım : Okuduğu metinde Atatürk’ün eğitimi yaygınlaştırmayla ilgili düşüncelerini belirler.

Konu : Atatürk’ün Millî Eğitim Konusundaki Düşünceleri
Atatürk’ün milli eğitim konusundaki düşünceleri, eğitim ve öğretim birliğine verdiği önem, öğretmenlere verdiği, eğitimde laiklik ilkesine verdiği önem


Kazanım : Atatürk’ün eğitimin yaygınlaştırılması ile ilgili düşüncelerini destekleyen günümüzde yapılan çalışmalardan yazılı veya sözlü örnekler verir.

Konu : Atatürk’ün Millî Eğitim Konusundaki Düşünceleri
Atatürk’ün milli eğitim konusundaki düşünceleri, eğitim ve öğretim birliğine verdiği önem, öğretmenlere verdiği önem



Atatürk Ve Güzel Sanatlar


Kazanım : Atatürk’ün sanatseverliğine ilişkin fotoğrafları anlamlandırır.

Konu : Atatürk’ün Türk Tiyatrosuna Ve Sahne Oyunlarına Verdiği Önem
Atatürk’ün geleneksel ve çağdaş sahne oyunlarının gelişmesine önderlik etmesi, ülkemizde ilk konservatuarın kurulması, güzel sanatların çeşitleri


Kazanım : Atatürk’ün milletlerin tanınmasında güzel sanatların rolüne ilişkin düşüncelerini yorumlar.

Konu: Atatürk’ün Türk Tiyatrosuna Ve Sahne Oyunlarına Verdiği Önem

Atatürk’ün geleneksel ve çağdaş sahne oyunlarının gelişmesine önderlik etmesi, ülkemizde ilk konservatuarın kurulması, güzel sanatların çeşitleri


Kazanım : Atatürk’ün milletlerin tanınmasında güzel sanatların rolü ve yerine verdiği önemi benimseyerek tiyatro izlemekten zevk alır.

Konu: Atatürk’ün Türk Tiyatrosuna Ve Sahne Oyunlarına Verdiği Önem

Atatürk’ün geleneksel ve çağdaş sahne oyunlarının gelişmesine önderlik etmesi, ülkemizde ilk konservatuarın kurulması, güzel sanatların çeşitleri


Türkiye Cumhuriyeti’nin Temel Amaç ve Görevleri


Kazanım : Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin temel amaç ve görevlerini açıklar.

Konu: Türkiye Cumhuriyeti’nin Temel Amaç ve Görevleri

Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin temel amaç ve görevleri, Atatürk’ün devletin temel amaç ve görevleriyle ilgili sözleri


Millî Kültür


Kazanım : Millî kültürün korunmasında dilin önemini anlatan metinler okur.

Konu: Milli kültürün korunmasında dilin önemi

Milli kültürün korunmasında dilin önemi, Atatürk’ün milli kültür ve dil arasındaki ilişkiyi belirten sözleri


Kazanım : Millî kültürün korunmasında dilin önemini sözlü veya yazılı olarak anlatır.

Konu: Milli Kültürün Korunmasında Dilin Önemi

Milli kültürün korunmasında dilin önemi, Atatürk’ün milli kültür ve dil arasındaki ilişkiyi belirten sözleri


Türk Kadını


Kazanım : Atatürk’ün Türk kadınının toplumdaki yeri hakkındaki görüşlerine ilişkin bilgi almak amacıyla bu konuda uzman kişilerle görüşme yapar.

Konu: Türk Kadınını Toplumdaki Yeri

Atatürk’ün Türk toplumu içinde kadına verdiği önem, Türk kadınının çalışma hayatındaki yeri


Türk Dış Politikası


Kazanım : Yazılarında veya konuşmalarında Atatürk’ün “Yurtta sulh cihanda sulh” prensibinin dünya barışı için her zaman gerekli olduğunu destekleyen güncel örnekler verir.

Konu: Atatürk’ün “Yurtta Sulh, Cihanda Sulh” Prensibi

Atatürk’ün “Yurtta sulh, cihanda sulh” prensibi konusundaki çalışmaları


Kamuoyu ve Basın


Kanım : Atatürk’ün kitle iletişim araçlarını sosyo-kültürel bir güç olarak önemli bulduğunu anlatan çeşitli kaynaklardan topladığı bilgileri arkadaşlarıyla paylaşır.

Konu: Basının Önemi Ve Kamuoyu Ve Basın İlişkisi

Basının önemi, Atatürk’ün basının önemi ile ilgili sözleri, kamuoyu ve basın ilişkisi


4. Atatürk Ve Cumhuriyet Eğitimi

Kazanım : Atatürk, Millî Mücadele ve cumhuriyet konularında şiir ve müzik dinletilerine katılımcı

ve izleyici olarak yer alır.

Konular: 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı, 19 Mayıs Atatürk’ü Anma ve Gençlik ve Spor Bayramı

29 Ekim Cumhuriyet Bayramı, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı, 19 Mayıs Atatürk’ü Anma ve Gençlik ve Spor Bayramı



Zorunlu Ve Seçmeli Temalar



Zorunlu Temalar
İçerik Önerileri


1. Atatürk
Atatürk’ün Hayatı ve Eserleri ( Hayatı, ailesi, Öğrenim Hayatı, Askerlik Hayatı, Fikir ve Siyasî Hayatı, Atatürk ve Millî Mücadele) Atatürk’ün Kişilik Özellikleri, Atatürkçü Düşünce Sisteminde Yer Alan Konular ( Mili Eğitim, Atatürk ve Güzel sanatlar, Türkiye Cumhuriyetinin Temel Amaç ve Görevleri, Millî Kültür, Türk Kadını, Çevre Bilinci, Planlı Çalışması, Türk Dış Politikası, Diğer Din, Örf ve âdetlere Hoşgörülü Olma) Atatürk ve Cumhuriyet Eğitimi, Millî Bayramlar vb.

2. Değerlerimiz
Türkçemiz, Türk kültürü ( bayramlar ve törenler, türkü, halk oyunları, vatan, kahramanlık, bayrak vb.) Türk büyükleri (Atatürk, Fatih Sultan Mehmet, Mevlâna, Hacı Bektaş-ı Veli, Yunus Emre, Mimar Sinan, Nasrettin Hoca vb.)

3. Sağlık Ve Çevre
Ağız, diş ve vücut sağlığı, temizlik, sağlık alanlarında çalışanlar (doktor, hemşire, eczacı…), sağlık hizmetleri, beslenme, yaşadığımız yer (köy, kasaba, şehir) çevre bilinci, toprak, su, hava olayları, bitkiler, hayvanlar vb.

4. Birey Ve Toplum
Duygular (mutluluk, sevgi, üzüntü…), beğeniler, büyümek, aile, ev, okul, misafir, engelliler, yaşlılar, demokrasi, dayanışma, barış, hoşgörü, kurallar vb.



Seçmeli Temalar
İçerik Önerileri
1. Güzel Ülkem Türkiye
Tarihî ve turistik yerler, coğrafya, iklim, ürettiklerimiz, şehirler, akarsular vb.
2. Yenilikler Ve Gelişmeler
Bilgi ve iletişim teknolojisindeki gelişmeler (telefon, bilgisayar vb.), sosyal değişimler, keşifler, buluşlar vb.
3. Oyun Ve Spor
İzcilik, takım sporları, bireysel sporlar, yüzme, oyunlar, başarılı sporcular, oyuncaklar vb.
4. Dünyamız Ve Uzay
Gökyüzü, yıldız, ay, gezegen, güneş, bulut, volkanlar, okyanus, iklim, kıta, astronot vb.
5. Üretim, Tüketim Ve Verimlilik
Meslekler, reklâm, alışveriş, iş yaşamı, giysiler, yiyecekler, tasarruf vb.
6. Hayal Gücü
Düşler, rüyalar, kurgular, tasarımlar, uzaya yolculuk, gökkuşağı vb.
7. Eğitsel Ve Sosyal Etkinlikler
Sinema, tiyatro, gezi, kutlama, sirk, lunapark, kamp, sınıf ve okul seçimleri, tatil vb.
8. Kurumlar Ve Sosyal Örgütler
TBMM, belediyeler, valilik, kaymakamlık, güvenlik kurumları, dernekler, üniversiteler, yardım kurumları vb.
9. Doğal Afetler
Deprem, sel, çığ, kasırga, arama ve kurtarma, doğal afetlere karşı alınacak önlemler vb.
10. Güzel Sanatlar
Resim, ebru, tezhip, hat, bale, seramik, heykel, müzik, Aşık Veysel, Barış Manço, ozanlar vb.

Not:Tamamen http://bilgiogretmenim.blogspot.com/  sitesine aittir.

Hiç yorum yok: